Konspekt zajęć z edukacji regionalnej dla klasy III szkoły podstawowej przybliżający dzieciom region geograficzny - Kaszuby
KONSPEKT ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE III
OŚRODEK TEMATYCZNY: Tradycje ludowe
TEMAT ZAJĘĆ: Poznajemy Kaszuby
CELE OPERACYJNE: - uczeń zna położenie geograficzne Kaszub - zna legendę związaną z regionem kaszubskim - potrafi określić walory Kaszub oraz swojego regionu - potrafi wyjaśnić pojęcie region - potrafi ułożyć hasło reklamujące swój region
- redaguje opis z użyciem rzeczowników i przymiotników
- umie współdziałać w grupie METODY:
- podające (opis, objaśnienie)
- eksponujące (pokaz)
- aktywizujące (praca w grupach) ŚRODKI:
mapa Polski, tekst legendy, nagranie piosenki, wykreślanka, ilustracje, albumy
1.Odgadywanie hasła przez wykreślenie spółgłosek miękkich Ś Ć K Ń A Ź S Ć Ć Z Ń Ś U Ź Ś B Ś Ś Ć Y
2. Odczytanie hasła.
3. Wyjaśnienie, co oznacza słowo „Kaszuby”.
4. Przypomnienie, o jakim regionie Polski mówiliśmy na ostatnich zajęciach.
Krótkie utrwalenie wiadomości o Podhalu(gdzie leży Podhale, Jak nazywają się
najwyższe polskie góry).
5. Zaznaczanie na mapce Polski Podhala kolorem pomarańczowym, oznaczanie
podstawowych kierunków na mapce( wschód, zachód, północ, południe).
6. Próby określenia, gdzie leżą Kaszuby na mapie. Wyznaczanie przybliżonych granic regionu i na swojej mapce.
7. Rozmowa ukierunkowana pytaniem: „Co wiecie o Kaszubach i gdzie szukaliście
informacji?”
Prezentacja stroju ludowego kaszubskiego i haftu.
8. Czytanie przez nauczyciela legendy „Jak powstały Kaszuby”.
9. Wyjaśnianie na podstawie legendy nazw Kaszuby, Kaszuba.
10. Dobieranie na podstawie tekstu przymiotników do rzeczowników:
…………………… lasy
………………….. bór
………………………. plaża
……………………… jeziora
…………………….. doliny
……………………… region ( piękny, piaszczysta, głębokie, sosnowy, liściaste, zielone)
11. Próba samodzielnego opisywania ziemi kaszubskiej z wykorzystaniem
zgromadzonego słownictwa i prezentacja swoich prac.
12. Zapoznanie dzieci z tzw. „Abecadłem kaszubskim”
Głośne czytanie tekstu z jednoczesnym pokazywaniem obrazków.
Zabawa ruchowa przy muzyce ludowej
12. Wysłuchanie piosenki pt. „Abecadło kaszubskie”
Określanie nastroju i charakteru utworu.
13. Śpiewanie piosenki wspólnie z wykonawcami utworu i pokazywanie obrazków.
Zabawa ruchowa przy muzyce ludowej.
14. Przypomnienie, z czego słynie ziemia kaszubska i dlaczego warto ją odwiedzić.
15. Wymyślanie hasła zachęcającego do odwiedzenia naszego regionu (praca w grupach).
16. Prezentowanie wymyślonych haseł.
17. Zadanie pracy domowej.
18. Podsumowanie zajęć i ocena.
Opracowała: Barbara -Adamczyk - Szczurowska
Szkoła Podstawowa w Milanowie |